Laatste dag

2 november 2023 - Freetown, Sierra Leone

Het is 21:46 uur donderdagavond 2 nov, 28°C en ik zit buiten op deck 11. Laatste werkdag hier gehad aan boord van de Global Mercy. Gisteren en vandaag bij de plastische reconstructies gestaan wat ook weer indrukwekkend was. Gisteren een lange ingreep bij een kindje van 3 jaar die was geboren met een soort van  samengesmolten duim, wijsvinger en middelvinger en daar is een soort van duim en 1 vinger van gemaakt. Deze vergroeiingen die ook wel aan de tenen zit is iets wat hier voorkomt en ontstaat in de zwangerschap door slechte/eenzijdige voeding en omstandigheden. Dit zie je niet in de westerse wereld. Vandaag bij een ingreep gestaan van een jonge vrouw met ernstige brandwonden rond bovenarm-oksel-borst. Doordat de huid helemaal strak trekt ontstaan contracturen en is de bovenarm als het ware vastgeplakt. Daarbij onstaat in een donkere huid keloidvorming, hele nare dikke littekens. Gelukkig goed kunnen verwijderen en met huid van het bovenbeen de aangedane plekken mooi kunnen bedekken. Dat was mijn laatste ingreep hier en een collega heeft nog een paar foto's gemaakt (wat eigenlijk niet mag) maar die zal ik toevoegen. Brandwonden zie je hier heel veel, met name ook veel kinderen. Oorzaken zijn koken op de grond met een vuurtje, kokend water, hete olie, electriciteit. Afschuwelijke verminkingen heb ik gezien. Heel triest. Het is fijn dat er veel mensen met brandwonden worden geholpen hier. Morgen om 13:30 uur verlaat ik het schip en via auto-watertaxi-bus hoop ik rond 17:00 uur op het vliegveld te zijn. Het was een bijzondere ervaring en ik ben heel blij en dankbaar dat ik dit heb kunnen doen! Ik heb genoten van jullie reacties! Superleuk! Alle Engelssprekende landen (behalve USA) noemen de operatiekamer het theater. Eerst begreep ik niet waar ze het over hadden als ze vroegen "in with theater are you today?" Maar wát een toepasselijke naam is het!! Allemaal acteurs en actrices, genoeg drama af en toe (en dan bedoel ik het gedrag van collega's natuurlijk). Nog een weekje vrij om bij te komen en dan weer naar mijn eigen theater waar vooral 1 ding belangrijk is: in je rol blijven...😂

Met veel plezier deze verhalen met jullie gedeeld!

20231102_090008

20231102_104512

1. Herman en Henriette:
    2 november 2023
    Fijn Petra dat alles naar wens is geweest, en dat je dit hebt mogen ervaren. We wensen je een veilige terugreis toe. Groet Henriette en Herman.
  2. Iza:
    2 november 2023
    Fijn dat ik je verhalen heb kunnen lezen
    Erg indrukwekkend
    Goede reis naar huis🍀🍀
  3. Ida:
    3 november 2023
    Het blijft bijzonder, ook om zo mee te leven/lezen met jouw verhalen! Goede reis terug, be safe.
  4. Irma Beumer:
    Trots op je zusje!
    Goede en veilige reis naar huis.
    Lieve groet, Irma
  5. Simone Karkdijk:
    3 november 2023
    Hoi Petra, wat mooi om zoveel inzicht te krijgen in een voor mij totaal onbekende wereld. Prachtig opgeschreven!
    Veilige reis naar huis.
    Groetjes Simone
  6. Miranda:
    3 november 2023
    Geweldig Petra! Leuk om te zien en te lezen.
    Mooi om te kunnen doen. Veilige terug reis en wees welkom in ons theater.
  7. Irma:
    3 november 2023
    Hoi Petra, wat waren het een prachtig geschreven stukjes.
    Fijn dat het werken op de Mercy ships zulk dankbaar en indrukwekkend werk was.
    Goede reis terug en geniet nog even van je weekje vrij.
  8. Petra B.:
    3 november 2023
    Wat mooi om zo mee te kunnen leven met alles wat jij hebt meegemaakt. Prachtige inkijkjes in een bijzondere wereld waarin mensen een nieuwe start krijgen door jullie vrijwillige inzet! Bedankt voor het delen hiervan. Goede reis en lekker uitrusten.
  9. Jolanda:
    3 november 2023
    Lekker nog een weekje bijkomen thuis, dat heb je wel verdiend!
    En dan weer volle kracht vooruit bij het Ocon.
    Ik zou meteen de hoofdrol pakken!🤣🤣🤣
  10. Janice:
    3 november 2023
    Leuke verslagen gelezen Petra, het was een hele ervaring voor je!
    Fijne terugreis gewenst en lekker nog ff genieten van een weekje thuis!
  11. Bea:
    Hoi Petra,

Het zit erop!!
    Ook de laatste dag weer indrukwekkend.
    Fijn dat we het altijd zo mee konden beleven, en lazen in je blog.

Zo nu ook weer erge afwijkingen en brandwonden.
    Zelf heb je veel gezien, mee beleefd, ervaren, de omgang, de taal, de cultuur, en diverse operaties.
    Respect, dat je dit kon en mocht doen!
    Trots op mijn zusje!

Goede Reis en Vlucht.
    Dan even een week van rust.

En daarna; weer op naar, zoals je het zelf vermeld;
    Eigen Theater!!

Dank je wel!!
    Liefs......Bea😘
  12. Esther:
    3 november 2023
    Jeetje Petra, dat was het dan. Wat een ongelooflijke ervaring neem jij mee. Je hebt een mooi en goed beeld geschetst van je werkzaamheden en wat er zo bijzonder allemaal is. Goeie terugreis. En kom lekker bij een weekje thuis. Tot over een week( iets meer).
    Grt Esther
  13. Ludwien:
    3 november 2023
    Petra wat fantastisch werk verrichten jullie. Wat is het eigenlijk snel gegaan. Een ervaring die je nooit zult vergeten. Een hele voorspoedige terugreis gewenst, en tot gauw
  14. Anja Tijink:
    3 november 2023
    Wat leuk om steeds je verhalen te lezen, wat een ervaring en dankbaar werk heb je/ hebben jullie gedaan. En dan straks weer in ons theater aan het werk, maar eerst even alle indrukken verwerken en een weekje bijkomen!
  15. Aly:
    3 november 2023
    Hoi Petra, het zit er weer op meid! Goed gedaan en bedankt voor het delen van je verhalen, zo herkenbaar. Toch beleef je alles weer op je eigen manier. Zo'n weekje vrij heb je ook echt wel nodig om bij te komen van alle indrukken. Ik wens je een goede thuisreis en tot ziens! Lieve groeten, Aly
  16. Edwin en Tineke:
    3 november 2023
    Goede terugreis en bedankt dat je dit allemaal met ons wilde delen! ❤️
  17. Essie:
    4 november 2023
    Het is jammer dat je het theater moet verlaten, laat het je nu passen als je broekzak 😀😀. Dank voor je verhalen, ben stikjaloers! Safe trip back home. Xx Essie