Over de helft

25 oktober 2023 - Freetown, Sierra Leone

Over de helft alweer, de dagen vliegen voorbij. Maandag was ik weer buitenomloop dus een dag op de gang. Ik zal eerst iets vertellen over de dagwerkers. De bemanning van het schip bestaat uit zo'n 400 mensen en iedere dag komen er zo'n 200 dagwerkers bij. Dit zijn mensen uit Sierra Leone die komen iedere dag komen helpen zolang het schip hier ligt (9 maanden dus). Op de operatie afdeling zijn 10 dagwerkers,  altijd dezelfde. 9 vrouwen en 1 man. Een aantal van hen zijn verpleegkundigen. Met iedere patiënt gaat een dagwerker mee naar de OK als vertaler, voor en na de operatie. En tussen de operatie gaat de hele groep de OK schoonmaken. Dus maandag was ik op de gang en kreeg de opdracht om OK3 de terminale clean (grote schoonmaak) te doen want er waren geen operaties die dag. Alles moest eruit en alles moest gereinigd worden. Dus samen met de dagwerkers aan de gang. Ik dacht, ik doe een leuk muziekje op, jaren 80 via spotify op de telefoon.  Maar dat werd niet gewaardeerd. Wat dan? Afrikaanse dansmuziek! Haha geweldig was het! Zingen en dansen, zo mooi om te zien 😀. Dinsdag en woensdag weer op OK bij maxfax gestaan en wederom bijzondere dingen gezien. Ik snap inmiddels wel hoe het reilt en zeilt hier maar ik word af en toe gek van omnicel 😡. Dat is een kastensysteem waarin alle spullen en medicijnen liggen. Met je vingerafdruk activeer je het en dan moet je intypen wat je nodig hebt. Klinkt eenvoudig maar hoe vaak ik het flesje zie liggen wat ik nodig heb maar de deur niet openkrijg, heeeel irritant! 20231019_12204820231023_102804

IMG-20231024-WA0001​​​​​​​

1. Esther:
    25 oktober 2023
    Hoi Petra, wat leuk weer om te lezen. En geweldig, dat ze liever Afrikaanse dansmuziek wilden.
    Ook modern meg een vingerafdruk.... Maar wel balen dat je er niet inkomt. Veel plezier nog. Echt leuk om te lezen. Grg Esther
  2. Paul:
    25 oktober 2023
    Hoi Petra, respect voor wat je doet maar ook hoe je het onder woorden brengt !!
    Goed hoor !!
    Groeten en veel plezier ! Paul
  3. Jolanda:
    26 oktober 2023
    Hé Petra, weer een mooi verhaal om te lezen!
    Wat een bijzondere ervaring!
    Veel werkplezier!
    Groet Jolanda.
    PS .....blauw staat je ook goed!🙂
  4. Ida:
    26 oktober 2023
    Wat leuk om er ook eens wat foto’s bij te zien! Geweldig verhaal ook weer, ik herinner me ook (en zie ook aan mijn dochter) hoe dat bijna natuurlijke ritme in de beweging bij de afrikanen zit. Geweldig. Lijkt me ook mooi om alle aspecten te zien van wat er op zo’n schip gebeurt, en daar deel van uit te maken! Op naar een net zo mooie tweede helft!
    Enjoy!!!
  5. Bea:
    Hoi Petra,
    Weer een mooi verhaal, om te lezen, en mee te ervaren wat je er allemaal beleeft!
    Wat een enorm groot team qua bemanning.
    En dan samen de terminale clean, daarbij Afrikaanse dansmuziek. Geweldig!!
    Leuke foto's bij gestuurd.
    Impressie; de OK, mooi te zien.// en je blauwe outfit, staat goed.
    En ja, je zit alweer op de helft.
    Wat een indrukken, operatie's, de omgang zowel medisch met collega's, patiënten, klienten, gezinnen, familie's en de bevolking daar.
    Erg onder de indruk.
    Succes......en werk ze!!

Bea😘
  6. Ludwien:
    26 oktober 2023
    He Peet, hier kijk je nog lang op terug wat je allemaal meemaakt. Wat een ervaringen doe je op. Leuk om zo een stukje met je mee te beleven in je verhalen. Geniet nog van de mooie momenten maar ook van het verdriet wat je denk ik meemaakt. Toi toi
  7. Simone Karkdijk:
    26 oktober 2023
    Alweer op de helft. Wat vliegt de tijd. Wat een mooie verhalen en zo leren wij ook een klein beetje van de Afrikaanse cultuur.
  8. Irma:
    26 oktober 2023
    Wat een mooi verhaal zeg, en ja met die mooie Afrikaanse muziek schoonmaken gaat natuurlijk super. Ook maar eens bij Ocon opzetten die muziek. 🌍🧹🧽🧼Veel plezier nog.
  9. Edwin en Tineke:
    Goed bezig, Petra!
  10. Essie:
    26 oktober 2023
    Lekkerrrrr Peet! Goed bezig en swingen met die heupen!
  11. Petra Schulte:
    26 oktober 2023
    Haha, omdat het eten zo goed is op het schip is het gezegde: Mercy Ships...Mercy hips....but not for me!!!
  12. Essie:
    26 oktober 2023
    Oefening baart kunst Peet!
  13. Ivo:
    27 oktober 2023
    Hoi Petra,
    wat leuk om jouw verhaal te lezen. En mooi dat je zo'n bijdrage kunt leveren als professional. Ben erg benieuwd naar al je nieuwe ervaringen! Geniet ervan!
  14. Lianne:
    27 oktober 2023