Aftellen

31 oktober 2023 - Freetown, Sierra Leone

Gisteren was ook bijzonder. Het was de startdag van de oogheelkunde hier in Sierra Leone.  En ik was hierbij ingedeeld! We hebben 5 cataracten en 3 pterygium gedaan. Het gaat totaal anders dan in Nederland. Ten eerste al omdat er 2 patiënten naast elkaar in de OK liggen. Terwijl bij de ene de verdoving intrekt, wordt de andere geopereerd. Ook een mooie taak hierbij voor de 2 dagwerkers die de hele dag hebben geholpen met de begeleiding van de patiënten. En de operatie zelf ging zonder phaco! Een grotere incisie zodat de lens in het geheel kon worden verwijderd, i-a (irrigatie-aspiratie) op een 5 cc spuitje en het ging geweldig! Niks lens vouwen, zo in het geheel geplaast. Geen hechting nodig, alleen de cornea over de incisie leggen en op de hoeken dichtbranden. En het mooie was, na 2 jaar was ik het niet verleerd die ogen 😉. Vandaag weer een dag op de algehele chirurgie gestaan maar nu waren de kinderchirurgen aangekomen en hebben we kindjes met liesbreuken geopereerd. Ook weer bijzonder. De hele dag voelden we het schip al bewegen en vanmiddag barste het los, een enorme onweersbui met windstoten en keiharde regen. De wind kwam vanaf het land en tegen de zijkant van het schip waardoor op een gegeven moment alle touwen strak stonden en we al 5 meter van de wal waren. Met een  extra motor konden we gelukkig weer dichterbij komen. En daarna scheen de zon weer en dat was fijn want ik ging met een aantal Dutchies pizza eten aan de rand van de stad aan de zee. Omdat er ook een driver meeging (als je langere tijd aan boord woont mag je in een Mercy Ships auto rijden) konden we een auto mee krijgen en dat was super. Nog net op tijd voor de ondergaande zon en daarna een heerlijke pizza gehad. Was gezellig! Nog 2 dagen op de plastische OK en dan zit het erop!

1. Ida:
    1 november 2023
    Wat gaat die tijd toch snel Petra! Geweldig dat je veel aspecten van ons vak weer langs ziet komen en eraan mag meedoen. Dagje ogen was (met phaco, maar ook voor de phaco helemaal niet zo erg 😉).
    Lekkere pizza?
    Geniet van je laatste paar daagjes!
    Liefs, Ida
  2. Manon Doedens:
    1 november 2023
    Leuk om je verhalen te lezen, geniet van de laatste dagen!
  3. Sabine:
    1 november 2023
    Wat leuk dat je daar zoveel meemaakt! Geniet nog van de laatste 2 dagen. Groetjes Sabine.
  4. Irma:
    1 november 2023
    Leuk Petra weer zo’n mooi verhaal. Veel plezier nog en tot gauw.
  5. Esther:
    1 november 2023
    Wat leuk om weer te lezen, Petra!! Succes en veel plezier nog de laatste dagen!! Grt Esther
  6. Bea:
    Hoi Petra,

Weer ervaringen rijker!! En hoe bijzonder en interessant. Voor jezelf, en wij om weer mee te beleven in je blog.
    ( oogheelkunde )

En daarbuiten het noodweer.
    Het kan daar dus ook wel stormen!!
    Daarna de 🌞 // mooie foto aan de zee, op het strand.

Nog 2 dagen!!😷
    Succes!!

Bea😘
  7. Jolanda:
    1 november 2023
    Succes de laatste 2 dagen!
    Ik vond het leuk om je verhalen te lezen
    Groetjes.....
  8. Wendy:
    1 november 2023
    Het is aftellen.... succes nog even met de laatste 2 dagen. Jij neemt straks "een rugtas vol" met veel mooie en dierbare herinneringen mee terug naar huis. Wat een topper ben jij toch, wat een goed en dankbaar vrijwilligerswerk heb jij daar geleverd! Respect!

Groetjes van ons
  9. Essie:
    2 november 2023
    Leuk dat je deze ervaring met ons deelt! Maar fijn dat je weet terug komt hoor! Benieuwd naar je verhalen.
  10. Carmen:
    2 november 2023
    Vraag ik me toch af of je nog kan opereren als je het schip zo voelt bewegen?
    Wel een ontzettend indrukwekkende belevenis hoor! Gave ervaring en mooi om te lezen!

Succes nog de laatste dagen!
  11. Edwin en Tineke:
    2 november 2023
    Dank voor de mooie verhalen. Nu de laatste dagen voor jou. Succes nog even en alvast goede terugreis gewenst.
  12. Dini:
    Succes Petra
    De laatste loodjes.
    Goede terugreis alvast
  13. Paul en Jolanda:
    2 november 2023
    Weer een mooi verhaal Petra een hele ervaring rijker veel succes nog verder .
    Nou de laatste loodjes nog goede terug reis alvast.