Lazy Sunday

22 oktober 2023 - Freetown, Sierra Leone

• Vandaag on call maar het is rustig. De boot is er niet voor de spoedgevallen uit de stad, die gaan naar het locale ziekenhuis. Dus als er iets geopereerd moet worden is dat omdat een onlangs geopereerde patiënt een complicatie heeft, bijvoorbeeld een nabloeding. Tot nu toe niks aan de hand! Dus een dag niksen, relaxen, boekje lezen op het deck, bellen met familie, heerlijke dag! Misschien leuk om iets over het schip te vertellen. Het schip heeft 11 decks en 5 trapopgangen genaamd alva, bravo, charlie, delta en echo. Ik kan via charlie overal komen maar af en toe gaat het mis, neem ik net de verkeerde gang en zit ik op bravo of delta. Zoals jullie weten heb ik totaal geen richtingsgevoel en ben ik weer verdwaald. Gelukkig is iedereen even vriendelijk om me weer naar de juiste richting te brengen. Mijn cabin is op deck 5 en de OK op deck 3. Op deck 11 is het zwembadje, de speelplaats voor de kids en de tennisbaan. Er wonen ongeveer 30 kinderen met hun ouders op het schip voor langere tijd. De kinderen krijgen hier les volgens Amerikaans systeem dus in het Engels. Er zijn meerdere Nederlandse gezinnen aan boord. Er is een klein winkeltje aan boord met beperkte openingstijden maar daar kan je wat lekkere dingen en drinken kopen. In het café kun je een heerlijke kop koffie kopen en spelletjes spelen. Koffie en thee is sowieso in de diningroom altijd te krijgen. Gisteren ben ik met meerdere mensen naar de stad geweest. Dat was een hele belevenis. In de kèkè (tuktuk) naar de lapjesmarkt, ik heb m'n ogen uitgekeken. Zoveel mensen, zoveel lawaai, zoveel geuren en zo ontzettend warm. Ongekend wat de mensen op hun hoofd kunnen dragen! Prachtige lappen stof gezien, alles is kleurig! Natuurlijk wat gekocht. Daarna nog naar een overdekte markt geweest. Hutjemutje en loeiheet. En iedereen wil aan jou verkopen want ze weten dat je geld hebt. Dat brengt me op het volgende,  de confrontatie met de armoede hier. Hoeveel mensen er leven op straat in bizarre omstandigheden of in krakkemikkige huisjes. En die kinderen, heel schrijnend om te zien. Je wilt ze het liefst alles geven wat je hebt maar Mercy Ships heeft met nadruk gezegd dat niet te doen. Want dan verwacht de bevolking dat van iedere Mercy Shipper. Ondanks zoveel armoe zijn de mensen vriendelijk en begroeten je en vragen: Mercy Ship?...thank you, thank you. Zo overweldigend ook! Inmiddels is het half 5. Rond 5en staat het eten weer klaar en om 7 uur is er een worship en daarna is het Hollandse avond. Nog geen idee hoe of wat maar daar kom ik nog wel achter. Het is alweer een heel verhaal geworden maar het is voor mezelf ook goed om later terug te kunnen lezen. Bedankt voor alle reacties! Ben ik blij mee 😃

1. Anita:
    22 oktober 2023
    Hoi Petra, super leuk om je verhalen te lezen!
    Je eerste week zit er alweer op, dat gaat vlug he met al die indrukken en belevenissen. Voor mij ook zeker goeie herinneringen 🍀
  2. Aly:
    22 oktober 2023
    Zo herkenbaar allemaal, inclusief de richting kwijt zijn op het schip ( ha ha), zo kom je wel aan je stappen. Een goede tweede week toegewenst!
  3. Jeannette Bauer:
    22 oktober 2023
    Hoi Petra, wat een belevenissen je eerste week daar. Heel leuk om te lezen. Wens je een goede tijd verder
  4. Else:
    22 oktober 2023
    Petra wat een leuk verhaal schreef jij weer!!
    Hoe is de Hollandse avond geweest??
    Sterkte bij de rest van je belevenissen op het schip.
  5. Miranda:
    Super Petra
    Wat een bijzondere wereld!
    En mooi dat je zo’n bijdrage kunt leveren voor de mensen daar.
    Leuk je verhalen te lezen.
    Succes nog!
  6. Ida:
    23 oktober 2023
    Geweldig Petra, en wat kan je leuk vertellen!
    Inmiddels heb je er een week opzitten, wat zal de tijd daar ook snel gaan. Geniet, werk en geniet!
  7. Bea:
    Weer een heel verhaal.
    Je zondag...On Call // en dan rustig!!
    Fijn, ook tijd voor jezelf // de afgelopen week even laten binnen komen.
    Wat een enorm schip.
    Zoals je het ook beschrijft, idd soms moeilijk om de juiste weg te vinden!
    Succes, en op naar een gezellige avond!
    ( we horen daar wel weer over )
    En morgen; de start van je 2de week.
    Succes, en werk ze!!

Liefs en groetjes......Bea😘
  8. Esther:
    23 oktober 2023
    Wat leuk om te lezen, Petra!! Ik had me net pas op je mail aangemeld. Lekker slim weer.
    Maar wat een ervaring neem je straks mee naar huis.
    Ben ook benieuwd hoe de Hollandse avond was . Vandaag weer aan het werk net als wij. Succes
  9. Bea:
    Hoi Petra,
    Zondag; On Call, rustige dag.
    Tijd voor jezelf, even de afgelopen week laten binnen komen.
    Weer een heel verhaal, en wat een enorm schip, zoals je beschrijft.
    Idd soms moeilijk om de juiste weg te vinden!
    Een gezellige avond ( we horen wel hoe het is geweest)
    Op naar de 2de week, succes en werk ze!!
    Liefs......Bea😘
  10. Bea:
    Sorry, 2x verstuurd.
    ( excuus, wist niet zeker of ik de reactie goed door stuurde // aan geklikt )
    Bea
  11. Irma:
    23 oktober 2023
    Weer een heel leuk stuk om te lezen. En wat een andere wereld is het, de armoede en de kindjes dat gaat je en ons echt aan het hart.
    Zet ‘m op en tot het volgende verhaal.
  12. Ludwien:
    23 oktober 2023
    Petra wat een ervaring en wat een indrukken doe je op. Wat een andere wereld ben je in terecht gekomen en wat fijn dat jullie zoveel hulp kunnen bieden aan al die mensen en kinderen. Veel succes en we wachten op je volgende blog. Groetjes van ons.
  13. Edwin en Tineke:
    24 oktober 2023
    Hoi lieve schoonzus.
    Wat een mooie ervaringen tijdens zulk nobel werk. Je begeeft je hoog in de Piramide van Maslow.
    Ed en Tien.