Funky friday

20 oktober 2023 - Freetown, Sierra Leone

Vrijdag is funky friday. Ik heb m'n ogen uitgekeken. Iedereen aan boord is gekleed in de meest mooie gekleurde kleren. Ook op de OK hebben de meesten een mooi gekleurd pak aan, vaak met dezelfde print muts, prachtig. Vandaag weer op de maxfax OK gestaan. Dokter Gary Parker is gespecialiseerd in maxillo faciale chirurgie en al 35 jaar verbonden met Mercy ships. Deze week met hem gewerkt en ook komende week, een absoluut voorrecht!  Je kunt hem googelen als je dat leuk vindt. Er is genoeg te vinden op internet over hem en er zijn ook filmpjes waarin je die grote tumoren aan de kaak kunt zien. Vandaag een bovenlip reconstructie gezien en vanmiddag bij een cleft palatum (meisje van 5) aan tafel gestaan. Zo'n operatie komt ook wel in Nederland voor maar had ik nog nooit gezien. Maar omdat mijn nichtje Loes is geboren met een gaatje in het gehemelte en deze zelfde operatie heeft gehad, maakte dit wel heel speciaal. Al met al was het toch weer laat geworden. Het is misschien wel leuk om iets over de taakverdeling in de OK te vertellen. Per OK zijn er 3 OK-assistente en 3 anesthesiemensen (1 anesthesiemedewerker en 2 anesthesisten).  De briefing waarbij het hele team van de dag aanwezig is, wordt gedaan door omloop 1. Noteert ook alles op papier. (geen hix of wat dan ook). Aan het eind van de briefing wordt gevraagd wie wil bidden.  Dan gaat 1 OK-assistent wassen en omloop 2 helpt met de spullen aangeven, alles in de OK, alles wordt geteld en genoteerd op papier. Omloop 1 gaat naar de holding om de patiënt op te halen. Maar voordat dat kan moet er een hele lijst afgewerkt worden. Bij elke patiënt is een vertaler om het Engels te vertalen naar de lokale taal. Alles wordt gecheckt, hb, temp, allergieën, medicatie noem maar op en dan komt de vraag of de patiënt nuchter is. Nou dat is wat. Je kunt niet vragen: heb je iets gegeten? Want dat is niet betrouwbaar. Dus vraag je, heb je nog rijst gegeten, of brood, of fruit..o nee..banaan, of sinaasappel, of appel. En zo hetzelfde voor de drankjes. Allemaal werk voor omloop 1. Waar is de anesthesie-medewerker??? Die wacht op de OK. Omloop 1 gaat met/voor de patiënt bidden en daarna loopt de patiënt met de deken om naar de OK. Vertaler gaat mee. In de OK doet omloop 1 de time-out. Patiënt gaat slapen en beide omlopen zorgen dat de patiënt goed en veilig op de tafel ligt. De operateur komt checken of hij content is met de opstelling en geeft zonodig locale verdoving. Dan gaat omloop 1 de patiënt desinfecteren/poetsen met jodium op soort van sponsen zeer uitgebreid. De instrumenterende dekt vervolgens af en de chirurgen (2 of 3) komen binnen. Zoals je ziet in Amerikaanse films met natte handen hoog. Dus handdoekjes nodig haha. Tijdens de operatie moet alles wat wordt aangegeven opgeschreven worden. Dus bij elke hechting: +1 +1 +1. En dat geldt voor alles. Vlak voor het eind van de OK alles tellen en noteren. En na het eind nog een keer. Dan is omloop 1 weer aan de beurt voor de sign out. Patiënt gaat in bed en omloop 1 gaat met anesthesie-medewerking en anesthesist naar de PACU voor de overdracht. Lang verhaal met korte conclusie, omloop 1 wil je niet zijn... Hoop dat het een beetje duidelijk is. Het is fantastisch om hier te zijn, al gaat alles totaal anders dan thuis. Het is zwaar en vermoeiend,  de dagen zijn lang maar het is enorm waardevol! En tussendoor tijdens pauze en avondeten spreek je zoveel verschillende mensen uit zoveel landen die allemaal gekomen zijn voor hetzelfde doel, hoop en genezing voor de allerarmsten brengen. Morgen vrij! Ik ga met een aantal dames de stad in. Zeer benieuwd! Zondag on call, bereikbaarheidsdienst,  dus op het schip blijven. Fijn weekend!

1. Ludwien:
    21 oktober 2023
    Petra wat intensief als je jou verhaal leest. Respect wat jullie voor deze mensen doen, en wat een ervaring om nooit te vergeten. Morgen lekker genieten op je vrije dag. Succes 😘
  2. Simone Karkdijk:
    21 oktober 2023
    Wat een mooie blogs tot nu toe Petra! We krijgen een mooi beeld van het goede werk dat jullie daar doen! Wat een bijzondere ervaring is dit voor jou! Geniet van je vrije dag.
  3. Petra B.:
    21 oktober 2023
    Mooi verslag, Petra. Zo krijgen wij ook een beetje een beeld van hoe het daar toegaat! Prachtig om te lezen, en wat bijzonder om daar onderdeel te mogen zijn van een ingewikkeld maar goed doordacht proces. Fijne dag morgen, je kijkt ook dan vast je ogen uit!
  4. Anita:
    21 oktober 2023
    Ha Petra heel herkenbaar! Ik had alleen wel gedacht dat op het nieuwe schip alles in de OK ook wat meer gedigitaliseerd zou zijn.
    Veel plezier met je uitje!!
  5. Wendy:
    21 oktober 2023
    Wat maak jij toch veel mee! Met veel plezier en aandacht lees ik je verhalen. Krijgen een mooi beeld zo, maar wat zal het idd intensief zijn zeg. Een zeer bijzondere en waardevolle ervaring. Ga genieten van je uitje vandaag!
  6. Else:
    21 oktober 2023
    Bedankt Petra weer voor je verhaal.
    Sterkte met alles en veel plezier ook.
    Ik ga die dokter even googelen😃🤣☺️🙋🏻‍♀️
  7. Dini:
    21 oktober 2023
    Wat een mooi verslag. Heel intensief. Petje af voor jou en het team.
  8. Jolanda:
    21 oktober 2023
    Mooi om je verhaal te lezen! Zo anders dan bij ons. Geniet van je vrije dag en hopelijk blijft het rustig in de dienst. Een uur aanrijtijd??....
  9. Anja Tijink:
    21 oktober 2023
    Wat een mooi verhaal! En wat zal dat intensief zijn, geen wonder dat je gesloopt bent aan het eind van de dag. Maar wat dankbaar om dit te kunnen doen en dat zal ook veel voldoening geven! Geniet van je vrije dag!
  10. Edwin en Tineke:
    Wow, indrukwekkend.
  11. Aly:
    21 oktober 2023
    Ha, ja Petra, ik was ook het liefst scrub nurse.
    De eerste week is altijd het meest slopend, geniet van je vrije dag(en) En bedenk: on call zijn is vaak vrije tijd aan boord..kun je even bijkomen. Gary Parker is een bijzonder, kundig en vriendelijk mens, met een groot hart. Het is idd. een voorrecht om met hem ( en zovele anderen) te mogen werken.
    Sterkte en succes voor volgende week. Groetjes, Aly
  12. Irma:
    21 oktober 2023
    Ha Petra, na zo’n drukke dag nog zo’n mooie omschrijving geven van je werk op het Mercy ship.
    En ik kan me goed voorstellen dat je een heel goed gevoel haalt uit het helpen van de aller armsten. Geniet van je uitje.
  13. Karin S:
    21 oktober 2023
    Hoi Petra leuk om je verhalen te lezen. Lijkt me een bijzondere ervaring. Allemaal mensen overal vandaan met hetzelfde doel.
    Op de Ok maar totaal anders, begrijp dat het veel energie kost. Geniet van de vrije tijd en een rustige dienst.
  14. Bea:
    Een hele blog weer.
    Intensief, bijzonder, wat maak je zo veel mee!!
    Vermoeiend, dankbaar.
    Voor jou; een hele ervaring.
    Heel fijn dat je het zo met ons deelt.
    Succes en op; weer naar de volgende week.
    Liefs.......Bea
  15. Lianne:
    Petra, wat leuk om te lezen hoe alles daar gaat. Ik Google af en toe ff .. 😉
    Uit je verhaal merk je de intensiviteit van jullie werk op het schip. Poehzz heftig! Maar ook heel mooi en dankbaar 🍀 Geniet van je vrije dag. (Heb je wel nodig 😃)
  16. Essie:
    22 oktober 2023
    Zo wat een bijzondere ervaring Peet, dat neem je maar mooi mee terug naar Nederland. Geniet er nog even van!
  17. Paul en Jolanda:
    23 oktober 2023
    Hoi,wat een verhaal, en top wat jullie allemaal doen .groetjes paul en jolanda
  18. Esther:
    23 oktober 2023
    Jeetje Petra wat een verhaal. Mooi verslag van wat je moet doen allemaal. Wat anders als bij ons. Maar geweldig om te lezen. Ook dat de chirurgen met de handen omhoog binnenkomen. Zo niet reëel, maar dus wel echt bij jou. Succes en geniet van je ervaringen. Echt mooi!